7 نکته ضروری برای طراحی سایت فروشگاه اینترنتی که باید در نظر داشته باشید

پس وقتی هدف نهایی که به دنبال آن هستید افزایش فروش هست، اهمیت بهینه سازی سایت بیشتر احساس میشود و هر چقدر سایتی که طراحی کردهاید بازدید کننده بیشتری داشته باشد، فروش سایت هم افزایش پیدا میکند.
مطمئنترین روش برای چنین کاری، بهینه سازی یا سئو سایت هست و همه فروشگاههای اینترنتی هم به دنبال آن هستند پس چرا فقط بعضی سایت ها در این زمینه نتایج موفقی میگیرند و بقیه نمیتوانند؟ در این مقاله 7 نکته ضروری برای طراحی سایت فروشگاه اینترنتی را معرفی میکنیم که رعایت آنها در طراحی سایت، تاثیر قابل توجهی بر موفقیت سایت فروشگاهی شما خواهد داشت.
هر چند که اصول سئو برای یک سایت معمولی، تفاوتی با آن چه که برای بهینه سازی فروشگاههای اینترنتی باید انجام بدهید ندارد اما توجه داشته باشید که ساختار فروشگاه اینترنتی تفاوتهایی با سایر وب سایتها دارد که نیاز به یک استراژی بخصوص برای سئو سایت پیدا میکند.
1- در نظر گرفتن متن جاگزین یا Alt Text برای تمامی تصاویر
به طور کلی هیچ روشی برای آنالیز تصاویر وجود ندارد و موتورهای جستجو نمیتوانند تفاوتی بین محتوای دیداری آنها قائل بشوند. اما صبر کنید، یک راهی هست که به کمک آن میتوانید این مشکل را برطرف کنید: موتورهای جستجو مثل گوگل، فقط قابلیت تحلیل متن را دارند پس میتوانید با نسبت دادن یک عبارت مرتبط به عکسی که در سایت قرار دادهاید، آن را برای موتور جستجو تعریف کنید.
گوگل هم عکسها را بر اساس همین متنهای جایگزین تحلیل و یا ایندکس میکند. علاوه براین یک ویژگی دیگر که استفاده از Alt text را کاربردی کرده این هست که اگر تصویر به هر دلیلی نمایش داده نشود، بیننده میتواند متن جایگزین آن را مطالعه کند و متوجه بشود که این عکس درباره چه بوده.
2- استفاده موثر از وبلاگ
لینک خارجی یکی از تاثیرگذارترین فاکتورهای موثر در سئو سایت هست. برای این کار بهتر است صفحهای با محتوا مرتبط به سایت شما لینک شده باشد. واقعا فکر میکنید صفحهای مرتبط تر از وبلاگ همان سایت هم پیدا میشود؟ قطعا نه!
برخی مطالب را فقط در وبلاگ به آنها اشاره کنید و مخاطب را ایجاب کنید که همیشه به وبلاگ سر بزند. این کار باعث میشود موتورهای جستجو امتیاز بیشتری برای سایت شما قائل بشوند و علاوه بر این نوعی ارتباط دائمی هم با مشتریان برقرار کردهاید.
3- بهره مندی از لینکهای داخلی در طراحی قروشگاه اینترنتی
شکی در این نیست که اهمیت لینکهای خارجی که به سایت شما ارجاع داده میشوند به مراتب بیشتر از لینکهای داخلی هست اما از ایجاد این دسته از لینکها هم نباید غافل بشوید. علاوه بر این که لینک سازی داخلی هزینه خاصی ندارد و به راحتی میتوانید آنها را ایجاد کنید بلکه این کار باعث میشود تعداد لینکهایی که به وب سایت شما ارجاع داده میشوند هم افزایش پیدا کنند. ویژگی قابل توجهی که از دید موتورهای جستجو امتیاز مهمی محسوب میشود.
4- از نظرات مشتریان حداکثر استفاده را ببرید
بازخورد مثبت مشتریان فعلی یک فروشگاه اینترنتی نه تنها باعث افزایش اعتماد مشتریان بالقوه میشود بلکه توضیحات متنی بیشتری هم برای محصولاتی که در سایت قرار دادهاید فراهم میکند. دعوت از مشتریان برای ارسال نظراتشان به نحوی استفاده رایگان از مخاطب برای بهینه سازی صفحات سایت محسوب میشود.
5- برای محصولات مختلف از توضیحات متای منحصربفرد استفاده کنید
یکی از مهمترین مواردی که موتورهای جستجو به آن توجه میکنند، توضیحات متای صفحات سایت هست. به طور کلی اگر از متن تکراری در طراحی سایتاستفاده کنید، هیچ امتیازی برای سایت شما محسوب نمیشود پس برای هر یک از محصولاتی که در فروشگاه اینترنتی قرار میدهید، توضیحات متای جداگانه تهیه کنید.
6- اهمیت تشخیص کلمات کلیدی مناسب
اگر کلمات کلیدی را به درستی انتخاب نکرده باشید حتی استفاده از محتوا متنی و یا تصویری مناسب هم در طراحی و سئو سایت کمک خاصی به شما نمیکند. اولین قدم برای تهیه یک محتوای ایده آل، شناسایی عبارات کلیدی هست که متن باید درباره آنها نوشته بشود. پس بیشتر روی این بخش تمرکز کنید و منتظر بهترین بازخوردها باشید.
7- محتوا تکراری هر آنچه که برای سئو سایت رشته کردهاید را پنبه میکند!
موتورهای جستجو به کمک مجموعهای از الگوریتمها میتوانند هر متن تکراری که در سایت قرار میدهید را شناسایی کنند. چنین اشتباهی در طراحی سایت نه تنها برای مخاطب کسل کننده است بلکه یک امتیاز منفی هم در سئو سایت به حساب میآید.
تا جایی که امکان دارد تلاش کنید و خلاقیت به خرج بدهید تا محتوای بکر و جدید بر روی سایت قرار بدهید. نتیجه کار، ارزش این همه زحمت را دارد!
سخن آخر
امروزه هر کسی که قصد راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی دارد به دنبال راه اندازی فروشگاه اینترنتی هست. البته که طراحی یک فروشگاه اینترنتی موفق، کار غیر ممکن و یا دشواری نسیت ولی برای انجام این کار باید مجموعهای از نکات را همزمان در نظر داشته باشید تا نتیجه بهتری بگیرید. علاوه بر این دقت کنید رقبای زیادی در این وجود دارند پس به فکر ایجاد یک تمایز میان کسب و کار خودتان با سایرین باشید تا مشتری شما را از بین همه فروشگاههای اینترنتی که یک محصول یا خدمات بخصوص را ارائه میکنند انتخاب کند.
منبع : آرمانیک
خووب بود