آموزش طراحی وب سایت به دانش آموزان جدید دبیرستانی
وب سایت ها به سرعت در حال تغییر و تحول هستند. توسعه و طراحی سایت توسط تغییرات اخیر در تکنیک ها و شگردهای برنامه نویسی تاثیر می گذارد. در سال 2003، یک برنامه نویس وب سایت HTML وCSS ، با کپی و جابه جا کردن JAVASCRIPT آشنا بود و می توانستند وب سایت های بسازند که در دسک تاپ کامپیوتر نمایش داده شود.
اما حالا! یک برنامه نویس وب سایت شایسته و لایق به خوبی HTML وCSS ، JAVAVSCRIPT وJQUERY، پردازشگرهای CSS، تکنیک های جدید مانند طراحی وبسایت تعاملی و موبایل، و دنیای ابزارهایی برای دیدن وب سایت ها را به خوبی می داند و در این زمینه ها مهارت بالایی دارد.
درست زمانی که شغل برنامه نویسی وب سایت تغییر کرد، کلاس های مقدماتی طراحی وب سایت برای تحصیلات و دانستنی های بیشتر شروع شدند. چگونه باید به دانش آموزانی که هیچ چیز درباره HTML و CSS نمی دانند، آموزش دهیم، به طوری که آن ها درباره طراحی و ساخت وب سایت ها در ابزارهای مستقل دیگر فکر کنند و در ابتدا از تکنینک های مدرن مانند طراحی واکنشی استفاده کنند؟
من 13 سال است که در سیستم آکادمیک و تجاری، طراحی وب سایت مقدماتی را تدریس می کنم، و من از اینکه چگونه باید در دانشکده طراحی سایت دو دوره اساسی و مقدماتی را آموزش دهم، تجارب زیادی کسب کردم. این بحث بسیار مهم است، زیرا تنها منابع کمی برای آموزش طراحی و برنامه نویسی وب سایت وجود دارد. با توجه به کمبود وقت و تحولات سریع در وب سایت ها، خیلی سخت است که دوره های آموزشی طراحی وب سایت را دوباره مرور کنیم و هر سال توسط مواردی آن ها را به روز نگاه داریم.
افزایش همکاری بین پروفسورهای تمام وقت و مدرسان پاره وقت می تواند در بهبود تجربه های دانش آموزان تاثیرگذار باشد.
مدرسان آموزشی طرای سایت که مکررا به صورت پاره وقت آموزش طراحی سایت را می دهند و معمولا به صورت روزانه کلاس های طراحی وب سایت خودشان را برگزار می کنند، اغلب وب سایت ها را به صورت حرفه ای می سازند و منابعی برای وفق یافتن با آخرین گرایش ها و تکنیک های زمینه طراحی سایت دارند. در هر صورت، بدون دسترسی آسان به منابع مفید آموزشی، مدرسین ممکن است بیان کردن و آموزش دادن این موارد جدید و بروز نگه داشتن آن را طوری که دانش آموزان بتوانند درک کنند و تفسیر کنند را بسیار سخت بیابند. مدرسان تمام وقت و پرفوسورها معمولا وب سایت ها را به طور حرفه ای نمی سازند(یا تعداد اندکی از آن ها را می سازند) و به اقتضای دوره و زمان آن ها، ممکن است به سختی با گرایشات و تکنیک ها وفق یابند.
در هر صورت، آن ها اغلب در آموزش روش شناسی وب سایت همراه اینکه در این زمینه یعنی آموزش طراحی سایت چه چیزهایی کارساز و مفید است و چه چیزهایی این گونه نیست، تجربه های زیادی دارند. چون که بسیاری از مدرسان معمولا در ساعات عصر یا آخر هفته آموزش می دهند، در حالی که مدرسان تمام وقت معمولا کلاس های روزانه دارند، تعاملات در این دانشکده ها بسیار کاهش می یابد. برای بهبود تجارب دانش آموزان، کیفیت آموزش و دوره های آموزشی به افزایش ارتباط و تعامل بین پروفسورهای تمام وقت و مدرسان نیمه وقت بستگی دارد. هر دو گروه از مدرسان مهارت های ارزشمند و مکملی را در تحصیلات عالی رتبه طراحی سایت به وجود می آورند.( حقوق کم برای مدرسین بسیار در این بحث مهم می باشد اما متاسفانه خارج ار مبحث این مقاله است و نمی توانیم درباره آن اینجا صحبت کنیم).
در این مقاله، من روی دو بخش تمرکز زیادی خواهم کرد: دوره آموزشی مقدماتی طراحی گرافیکی وب سایت و دوره آموزشی مقدماتی HTML و CSS. مفاهیمی مانند برنامه ریزی و استراتژی وب سایت، اطلاعات ساختاری، کاربردی بودن وب سایت، طراحی متمرکز بر کاربران وب سایت، JAVAVSCRIPT وJQUERY، محتوای سیستم های مدیریتی و غیره همگی ارزشمند هستند و باید در این دوره ها پوشش داده شود. در هر صورت، این موضوعات معمولا در دوره های مجزایی در اکثر دانشکده ها تدریس می شود، از این رو، در اینجا به این مسئله پرداخته نشده است.
ایجاد و ساخت طراحی های وب سایت
در اکثر برنامه ریزی های آموزشی، دانش آموزان باید یک دوره ای را درباره ساخت پس زمینه یک طراحی وب سایت با استفاده از نرم افزار گرافیکی مانندPHOTOSHOP و FIREWORK انتخاب کنند. دانش آموزان ممکن است از تصاویر صفحات وب سایت های فعلی، لایه بندی تصاویر و محتوای آن برای ساخت یک طراحی منحصر به فرد، استفاده کرده و شروع کنند، یا ممکن است از یک پیش طراحی و پیش نویس برای ساخت وب سایت استفاده کنند.
همه این کلاس ها ایده و منظوری دارند. زمانی که دانش آموزان در پایه و اصول کار کردن با نرم افزارها مهارت یافتند، این دوره های آموزشی به مباحثی مانند کاربردی بودن وب سایت، رنگ، پس زمینه، فونت، فضای منفی، کیفیت تصویر و قرار گیری صحیح موارد و خیلی چیزهای دیگر می پردازند البته تا به اینجا درباره برنامه نویسی وب سایت حرفی به میان نمی آورند. این دوره ها دانش آموزان را قادر می سازد که یک وب سایت را در ذهن خود ترسیم کنند البته بدون اینکه خیلی نگران برنامه نویسی آن باشند. زمانی که یک دانش آموز به طور جدی برنامه نویسی وب سایت را شروع می کند، آن ها قبل از اینکه شروع به برنامه نویسی کنند، مهارت توضیح دادن آنچه که می خواهند بسازند را کسب می کنند.
خیلی مهم است که به دانش آموزان امکان دهیم تا قبل از اینکه درگیر برنامه نویسی وب سایت شوند، ایده ای از وب سایت را در ذهن خود تشکیل دهند.
در این بخش، دانش آموزان مکررا با درک اینکه چه اتفاقی در طراحی می افتد، مشکل دارند. اگر پهنای یک طراحی 960 پیکسل باشد، زمانی که مانیتور دسک تاپ 1200 پیکسل باشد، چه اتفاقی می افتد؟ معمولا این موضوع از رنگ پس زمینه و گرافیک های متعدد ناشی می شود. دانش آموزان به ندرت این سوال را می پرسند که چه می شود اگر مانیتور دسک تاپ کمتر از 960 پیکسل باشد.
اکثر دانش آموزان، اگر درباره کمتر شدن پیکسل صفحات سوال کنند، به نوار اسکرول انتهای صفحه اشاره می کنند که به بازدید کننده وب سایت اجازه می دهد تا جستجوی خود را در تمام طراحی وب گسترش دهند. برای مثال، آن ها به اینکه دکمه های موجود در وب سایت برای جستجو های بیشتر، بسیار نزدیک به هم هستند یا به چگونگی اندازه متن ها که ممکن است در ابعاد مختلف صفحه متفات باشد، توجه ای نمی کنند. دانش آموزان در این دوره می توانند فقط درباره این مسائل فکر کنند.
در اینجا دلیلی وجود دارد که دانش آموزان نباید ضرورتا به خوبی HTML و CSS را یاد بگیرند. با حذف برنامه نویسی در روند آموزش، دانش آموزان روی مبانی و اصول طراحی سایت تمرکز می کنند، که شامل طراحی گرافیکی و تجربه کاربر از وب سایت می باشد. زمانی که آن ها در این پروسه آموزشی HTML و CSS را یاد گرفتند، آن ها قطعا می دانند که چگونه با PHOTOSHOP و FIREWORK کار کنند، و آن ها آموزش دیده اند که نقاط منفی و مثبت محیط کامپیوتری چیست_ تمامی این ها تجربه های ارزشمندی می باشد.
در این جا وظایف و عملکردهایی وجود دارد که شما باید برای بهبود کلاس های آموزش طراحی سایت و آمادگی دانش آموزان تان برای طراحی روی ابزارهای مختلف، انجام داده و اختصاص بیابید:
· طراحی با اندازه یکسان.
بهترین زمان برای توضیح دادن شبکه ها و چگونگی کار کردن آن ها می باشد. به دانش آموزان بگویید که طراحی را بر اساس شبکه هایی بسازند تا اثبات کنند که این موضوع را فهمیده اند و درک کردند.
· نسخه های طراحی را نشان دهید
اگر یک نوع طراحی دارای 960 پیکسل بود، چگونه در مانیتور 1200 پیکسلی نشان داده می شود؟ 320؟ 767؟ از دانش آموزان بخواهید این مفهوم را در طراحی شان به کار ببندند و این محیط ها و فضای مختلف صفحه نمایش را دوباره بازسازی کنند. مطمئن باشید که از آن ها چگونگی این تغییرات را می پرسید_ زمانی که طراحی از 767 به 320 پیکسل تغییر می یابد، چه اتفاقی می افتد؟
· درباره عکس ها سوال بپرسید
چگونه تصویر بزرگ بنر به خوبی در بالای صفحه ی 960 پیکسلی به خوبی 767 پیکسلی بسط داده می شود؟ چه اتفاقی بین این تغییرات از 960 تا 767 پیکسل اتفاق می افتد؟
· دانش آموزان را تشویق به استفاده از ویژگی لمسی کنید
این موضوع در ابعاد کوچک تر صفحه بسیار اهمیت دارد، و دسک تاپ ها و لپ تاپ ها به سمت استفاده از ویژگی لمسی می روند. به طور مثال، دانش آموزان را تشویق کنید تا با انگشتان شان جهت یابی مناسبی را بسازند.
· تاکید نکردن بر اسلایدها
به جای اینکه بیشتر کامپیوتر را به عنوان منبعی برای تصور و تجسم وب سایت ها ملاحضه کنید، به شکل اولیه این وب سایت ها توجه داشته باشید. شاید اسلایدها کلا نیاز نباشد، زیرا تصاویر ممکن است در سایزهای مختلف در ابعاد صفحات گوناگون ساخته شود. با تاکید نکردن روی اسلایدها، شما به موضوع اساسی و مهمی از طراحی سایت ها اشاره می کنید. با وجود طراحی های وب سایت تعاملی، کامپیوترها یک هدف و مسیر را برای خود مشخص می کنند، اما افزایش سرعت برای مطابقت یافتن این فاصله میان 320، 767 و 960 پیکسل و حتی بیشتر، نیاز است.
آموزش HTML و CSS
در دوره های آموزشی معمولی HTML و CSS، دانش آموزان تفاوت میان نشانه گذاری و ارائه مطالب را یاد می گیرند. در طول این دوره های آموزشی، دانش آموزان یاد می گیرند تا یک صفحه از وب سایت را توسط پیش نویس هایی که دارند، ایجاد و طراحی کنند و HTML و CSS و فایل تصاویر را اداره کنند. هنر جویان دوره های آموزش طراحی سایت از این دوره آموزشی چگونگی موقعیت قرارگیری عوامل را یاد می گیرند. سازگاری با مرورگر در طول این دوره ها به یک امر عادی مبدل می شود.
" از اینترنت نترسید" یک منبع آموزشی فوق العاده است که قواعد و اصول مفیدی از HTML و CSS یاد می دهد.
اساسا، هیچ چیز اشتباهی در این کلاس ها وجود ندارد. دانش آموزان چگونگی برنامه نویسی استاندارد منطبق با HTML و CSS یاد خواهند گرفت. در هر صورت، این موضوع نیاز به یک تغییرات کمی دارد تا برای تکنیک های طراحی مدرن قابل استفاده باشد:
· استاندارد و همگون کردن در یک مرورگر.
من کار کردن با FIREFOX یا CHROME را به عنوان مرورگرهای استاندارد در کلاس های آموزشی پیشنهاد می کنم، زیرا با MAC و PC به خوبی سازگاری دارد و بسیار استاندارد و معقول هستند. به دانش آموزان بگویید که این ها تنها مرورگرانی هستند که برای هدف این کلاس مناسب می باشند. زمانی که دانش آموز به طور کامل فهمید که چگونه در مروگرها HTML و CSS کار می کند، سپس پرداختن به مسائل مربوط به این مرورگرها باید به آینده موکول شود. زمانی که مشکلات این مرورگرها خیلی زود به دانش آموزان معرفی شود، هنرجویان دوره آموزشی طراحی سایت گیج می شوند، و نمی توانند به طور روشن درک کنند که این مشکل مشخص به مرورگرها بستگی دارد یا فقط به صورت نامناسبی برنامه ریزی شده اند.
· HTML5 را آموزش دهید.
دانش آموزان باید از همان ابتدا یاد بگیرند که چگونه اسناد را توسط بخش ها، کلمات مشخص، جستجوها، تیترها و پاورقی ها را نشانه گذاری کنند.
· CSS3 و تمام انواع گزینشگرها را آموزش دهید.
اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان نمایش دادن رسانه را یاد گرفته اند. انواع سیستم گزینشگر را معرفی کنید. دوباره می گویم، کم تر نگران پشتیبانی مرورگرها باشید، زیرا این دانش آموزان سال های زیادی را برای فارغ التحصیل شدن پیش رو دارند.
· استفاده از شبکه.
به جای اینکه به دانش آموزان بگویید تا هر طرحی که می خواهند را برنامه نویسی کنند از آن ها بخواهید که شکل های استانداری از صفحات وب سایت را برنامه نویسی کنند، مانند دو یا سه ستون از طرح بندی ها با وجود یا بدون وجود تیترها، پاورقی ها و اسکرول افقی. درک تفاوت بین طراحی و برنامه نویسی وب سایت مهم است، از این رو همیشه به این مسائل بپردازید.
· به محض اینکه دانش آموزان نحوه ی تثبیت موقعیت عوامل طراحی وب سایت را فهمیدند، به آن ها آموزش دهید که چگونه یک صفحه را برنامه نویسی کنند.
چون که دانش آموزان بر اساس اصول مبتنی بر شبکه، درباره طراحی سایت فکر می کنند، این یادگیری برای آن ها باید به سرعت انجام پذیرد.
· طراحی واکنشی حالا یک مبحث کوتاه است.
هنرجویان آموزش طراحی سایت حالا باید قادر باشند طرح های مبتنی بر شبکه و استفاده از رسانه ها را با هم ترکیب کنند. آن ها در طول این کار با مسئله تغییر اندازه تصاویر هم رو به رو می شوند، ولی اگر این چنین نبود، وقت آن است که در این باره با آن ها به بحث و گفت و گو بپردازید.
· حالا زمان این است که درباره سازگاری با مرورگرها صحبت کنید.
حالا که دانش آموزان کمی در برنامه نویسی تعاملی، استاندارد، منطبق و معتبر تسلط یافتند، زمان این است که درباره سازگاری با مرورگرها صحبت شود. یک راه معرفی این مسئله این طور می باشد که با تگ هایی که با HTML5 ضعیف پشتیبانی می شود یا با عواملی مانند CSS3 کار کنید.
· پیش پردازش یک موضوع مبرم و حیاتی CSS.
تمرکز بر متغیرهای CSS بهترین ایده می باشد و به عنوان موضوع اصلی در فراگیری مهارت CSS می باشد که توسط هنرجویان طراحی سایت در یک یا دو سال آینده به طور کامل کسب می شود. متغیرها و استدلال های متمرکز در دوره های آموزش JAVAVSCRIPT وJQUERY یک تغییر محسوس را به وجود آورده است که بسیار اهمیت دارد.
· پوشش چارچوب طراحی واکنشی، ایده بدی نیست.
اگر در کلاس وقت اضافه ای دارید، این بهترین موضوع برای ارائه به دانش آموزان می باشد. اگر از قبل مبحث LESS را آموزش داده اید، حال موضوع Bootstrap را پیش بکشید، اگر SASS را آموزش داده اید، به سراغ مباحث پایه و اصولی بروید. دانش آموزان یاد خواهند گرفت که چگونه برنامه نویسی وب سایت دیگران را بخوانند( یک مهارت با اهمیت است) و چگونگی خواندن مدارک و اسناد وب سایت را نیز یاد می گیرند؛ سر انجام، آن ها می تواند با هدف خودشان یک وب سایت را شخصا برنامه نویسی کنند.
مهارت های فرعی
من مهارت هایی که مستقیما توسط برنامه نویسی وب سایت مدرن شکل گرفته است را پوشش داده و توضیح دادم. من برخی از مهارت های غیر مستقیم و فرعی را در این کلاس ها نیز پیشنهاد می کنم.
· فلسفه منابع آزاد
به جای اینکه به هنرجویان دوره آموزشی طراحی سایت یاد بدهید که منابع آزاد، رایگان هستند، به آن ها آموزش دهید که منابع آزاد بسته به نوع استفاده از آن ها برای پروژه های طراحی سایت خودشان بسیار مفید می باشد. به طور مثال، GITHUB و اینکه چگونه مردم می توانند آن را دانلود کنند را معرفی کنید. آشنایی دانش آموزان با جوامع منابع آزاد و امکان تشخیص دادن انواع مختلف استفاده از این منابع بسیار اهمیت دارد.
· میزبانی آنلاین وب سایت ها
این موضوع سال ها است که در دوره های آموزشی یکپارچه شده است، اما بیشتر برای استفاده طراحان وب سایت نسبت به برنامه نویسان به وجود آمده است. با میزبانی وب، مخاطبان وب سایت می توانند بیشتر از طراحی و منطقی که در پس این طراحی وجود دارد ،به ظواهر طراحی تمرکز کنند. مطمئن شوید که دانش آموزان برای ارسال برنامه شان برای مرور شدن به خوبی وفق یافته اند.
از دانش آموزان بخواهید که مشکلاتی که در تلاش حل کردن آن می باشند و چگونگی استفاده از روش هایی برای حل این موضوعات را توضیح دهند. وبلاگ نویسی و وبلاگ خوانی باید به دانش آموزان تدریس شود، از این رو دانش آموزان می توانند مقاله های جذابی را نیز بخوانند، شگردهایی برای حل مشکل را بیابند، یک بخش حیرت انگیزی را برنامه نویسی کنند و غیره. دانش آموزان را تشویق کنید تا یک رسانه اجتماعی حرفه ای را توسعه دهند و روی برنامه نویسی و کارشان تمرکز کنند.
· درک و اصلاح برنامه نویسی دیگران
از جایی که منابع آزاد در دنیا اهمیت و احترام ویژه ای کسب کردند، توانایی درک برنامه نویسی دیگران و اصلاح آن بسیار افزایش یافته است که بسیار هم اهمیت دارد.
· دانش چگونگی یادگیری تکنولوژی
دانش آموزان همیشه نمی توانند از یک معلم انتظار داشته باشند تا همه مواردی را که برای شروع مرحله بعد لازم دارند را به آن ها یاد دهد. آن ها باید یاد بگیرند که بدون دوره های آموزشی طراحی سایت و کتاب، باید برای به روز ماندن چه کارهایی بکنند. به دانش آموزان کمک کنید تا وبلاگ های حیرت انگیز و منابع رسانه های اجتماعی را تصحیح کنند تا توصیه و تکنیک هایی را بیابند.
دستورالعمل هایی برای آموزش دانش آموزان دوره های طراحی سایت جدید
اکثر طراحان وب سایت با استعداد و برنامه نویسان وب، آموزش دادن به تازه واردان به عرصه طراحی سایت و برنامه نویسی وب سایت را سخت و طاقت فرسا می دانند. بخشی از مشکل این است که برنامه نویسان وب سایت رتبه بدون اینکه متوجه شوند، اطلاعات زیادی را می دانند. آخرین باری که یک فرد متخصص و حرفه ای به syntax، مدیریت فایل، ترتیب روش ها، نشانه گذاری های صحیح برای یک صفحه وب سایت وغیره فکر کرد و تمرکز کرد، چه زمانی بود؟ حرفه ای ها و متخصصین با این مسائل بارها در طول روز مواجه می شوند، اما همه این موارد برای دانش آموزان تازه وارد جدید و نا آشنا می باشند.
· ارائه یک نمای کلی
موضوع مورد علاقه دانش آموزان را در دنیای گسترده وب، توضیح دهید. برای مثال، HTML چیست؟ آیا برای ساخت یک صفحه وب سایت HTML کافی است؟ خیلی وقت را صرف این مباحث نکنید. ایده اصلی این موضوع این می باشد که دانش آموزان دوره های آموزش طراحی سایت را راهنمایی کنیم و تصور کلی برای آن ها ایجاد کنیم. زمانی که در این مباحث مهارت یافتند، باقی جزئیات و مسائل ریز و جزئی را خودشان خواهند فهمید. مثل همیشه، دانش آموزان را به این مباحث تشویق کنید. اطمینان حاصل کنید که آن ها قبل از اینکه شروع به برنامه نویسی کنند، این نمای کلی را درک کرده اند.
· همراه با کلاس، برنامه نویسی کنید.
در یک محیط آموزشی، من تمایل دارم که یکی از پروژه هایم را نشان دانش آموزان بدهم تا در کامپیوترشان از آن پیروی کنند. این امر آن ها را مجذوب نگاه می دارد. برخی از دانش آموزان متوجه می شوند که همراه من به خوبی تایپ نمی کنند، چون یا روش یادگیری متفاوتی با من داشته اند یا مهارت تایپ ضعیفی دارند. در چنین شرایط، من به آن ها پیشنهاد می کنم که توجه زیادی به این مسئله داشته باشند. اگر شما به صورت آنلاین تدریس می کنید، فایل های تان را برای دانش آموزان مهیا کنید، طوری که آن ها بتوانند کارهای شما را ببینند. برنامه نویسی تان را شرح دهید و به این ترتیب آن ها نکات و مثال های شما را می فهمند.
· سپس با گذر زمان شروع به برنامه نویسی کنید و مثال ها را پیچیده تر بسازید.
در وهله اول موارد زیادی را معرفی نکنید. برای مثال، زمانی که CSS را معرفی می کنید، شروع به نوشتن سبک هایی برای تگ های HTML نکنید. نشان دهید که چگونه طراحی کردن تگ های اصلی می تواند تمام صفحه وب سایت را کنترل کند، مانند رنگ پس زمینه، فونت، اندازه و غیره. در هر زمان یکی از ویژگی های طراحی وب سایت را نمایان کنید و تغییرات را ذخیره کرده و در مرورگر مدام نشان دهید، طوری که دانش آموزان دقیقا ببینند که کدام یک از CSS ها کدام یک از عوامل صفحه وب سایت را کنترل می کند.
· در طول آموزش سوالاتی بپرسید.
از دانش آموزان سوالاتی بپرسید تا با راه حل ها و چالش هایی که در طول ساخت یک صفحه از وب سایت با آن مواجه می شوند، سازگاری و مطابقت یابند. اگر آن ها بتوانند به طور مفهومی توضیحی درستی را ارائه دهند، سپس برنامه نویسی آسان می شود. به طور مثال، اگر شما بدنه اصلی صفحه وب سایت را با متن آبی طراحی کرده اید، بپرسید که چگونه می شود تیتر اصلی را قرمز رنگ کرد. اگر دانش آموز دوره های آموزشی طراحی سایت توضیح داده که شما با ایجاد تغییراتی در تگ H1 می توانید آن را قرمز رنگ کنید، شما درمی یابید که بسیار مهارت یافته اند. سپس شما تنها به سادگی می توانید چگونگی برنامه نویسی را یادشان بدهید.
· خیلی سخت است که مسائل و موارد این مبحث را ساده سازیم و مانع گیج شدن شان بشویم.
دانش آموزان سوالات پیچیده ای می کنند. برای مثال، آن ها متوجه می شوند که رنگ قرمز می تواند به این دو صورت نوشته شود،" #ff0000 یاrgb (225,0,0 )" و از شما تفاوت ما بین این دو را می پرسند. یک راه برای برنامه نویس رنگ ها ارائه دهید( من#ff0000را پیشنهاد می کنم)، و تا زمانی که در این مسئله تسلط نیافتند، هیچ گاه این موضوع را دوباره بازبینی نکنید. شاید برای شما توضیح تفاوت ها آسان و سریع باشد، اما در ابتدا یادگیری دانش آموزان، ارائه این چنین اطلاعاتی بسیار زیاد و گیج کننده می باشد.
· Syntax یک چالش می باشد.
دانش آموزان تازه وارد تگ ها، سمی کالن ها، نشانه گذاری تگ ها را فراموش می کنند و خیلی از اشتباهات دیگر را مرتکب می شوند. یافتن این چنین اشتباهات بعضی مواقع ساده و برخی مواقع هم چالش برانگیز می باشد. من می خواهم موضوع اشکال زدایی توسط خود دانش آموزان را معرفی کنم تا بتوانند اشتباهات شان را بیابند. در ابتدا، شما باید به برخی از این اشتباهات و syntax های بی ربط و اضافه اشاره کنید، اما آموزش تکنیک های اشکال زدایی و اشتباه یابی قدرتمند از همان ابتدا، به طور چشمگیری به آن ها کمک خواهد کرد.
· مدیریت فایل ها چالش بر انگیز می باشد.
برای اکثر دانش آموزان در مرحله مقدماتی HTML و CSS، مدیریت فایل هل یک مشکل ثابتی است. برخی ممکن است با تشخیص دادن ذخیره اطلاعات در هارد دیسک در برابر ذخیره در درایو THUMB مشکل داشته باشند و برخی هم ممکن است که تفاوت بیت فایل و یک فولدر را ندانند. شما نیاز دارید که قبل از آموزش چگونگی مدیریت فایل ها در یک وب سایت، موارد پایه و اصولی را آموزش دهید. من سعی می کنم که تمام فایل های یک پروژه را در یک فولدر در دسک تاپ نگه دارم، زیرا دانش آموزان عموما می توانند دسک تاپ را به راحتی بیابند و دسک تاپ آن ها را گیج نمی سازد. تمام HTML، تصاویر و CSS سپس در یک فولدر ذخیره می شوند. در ابتدا این امر باعث می شود که مدیریت بر فایل ها آسان شود، زیرا دانش آموزان در طراحی سایت های اولیه به موارد و فایل های اندکی از این فولدر نیاز دارند. با گذشت زمان دانش آموزان می فهمند که فولدر مکان به هم ریخته ای را برای شان فراهم می کند و به یک مورد بهتر احتیاج دارند. آن ها در این مورد تسلط می یابند که چگونه دو فایل را به هم متصل کنند، عکس هایی را اضافه کنند و غیره. آن ها می فهمند که چگونه یک وب سایت را برای فوق العاده دیده شدن و کاربردی بودن برنامه نویسی کنند.
· به یاد داشته باشید که شما برای یک مشتری، وب سایت طراحی نمی کنید.
یک اشتباه رایج میان مدرسین دوره های آموزش طراحی سایت با استعداد این است که در کلاس درس خود نمونه های زیبا و تکامل یافته و پیشرفته ای از صفحات وب سایت را از همان ابتدا نشان دانش آموزان می دهند. متاسفانه، مشکل اصلی این نیست. دانش آموزان تازه وارد به راحتی با جستجو آن وب می تواند طراحی های زیبا و ظریفش را درک کنند. شما یک مدرس و معلم هستید، نباید شایستگی و تخصص تان را اینگونه نمایش دهید. شغل شما به تنهایی هم از نظر ظاهری هم از نظر عملی به آن ها آموزش می دهد که برنامه نویسی چیست و چه اثری بر صفحات وب سایت دارد. زمانی که من با دانش آموزانم برنامه نویسی می کردیم، از رنگ ها و خطوط نامناسب و زشتی در CSS استفاده کردم تا مفاهیم را برای شان اثبات کنم. دانش آموزان خودشان در برنامه نویسی و طراحی وب سایت شان از موارد زیبایی بهره می گیرند. خیلی از آن ها در آینده طراح گرافیکی می شوند و می فهمند که طراح های گذشته شان چقدر زشت بوده است.
· شما مبانی پایه ای را برای شغل دانش آموزان تان یاد می دهید
طراحی گرافیکی،HTML و CSS مهارت های حیاتی هستند که طراحان متخصص و حرفه ای هر روزه با آن ها کار می کنند. برنامه نویسی موثر و واضح، درک چگونگی اشکال زادیی، تحقیق کردن درباره راه های بهتر برای مشکلات موجود، حل و فصل مسائل موجود در مرورگرها- تمامی این موارد مفاهیم پایه از زندگی یک برنامه نویس وب سایت می باشد. من دانش آموزان زیادی را دیدم که از نحوه آموزش مقدماتی شان رنج می برد. شغل شما به طرز باورنکردنی مهم و با ارزش است؛ از این رو، موارد جدید را تدریجا آموزش دهید و اطمینان حاصل کنید که قبل از اینکه دانش آموزان به مرحله بعدی راه بیابند، درک عمیقی از مرحله قبل کسب کرده اند.
پیش بروید
اگر شما یک متخصصی هستید که همیشه برنامه نویسی و طراحی سایت را در مراحل پیشرفته تدریس میکنید یا اگر مدرس تمام وقتی هستید، چگونه این دوره های آموزشی ابتدایی را اداره می کنید؟ چه پیشنهاداتی دارید تا دانشگاه ها و دانشکده ها، برنامه ریزی درسی شان را بهبود ببخشند؟
منبع : اطلس وب